آژانس تبلیغاتی پرمون طرح "تازنده و سرزنده"

اجزای اصلی هویت بصری برند ؛ موثر در رشد برند

قطعا می‌دانید که هویت بصری برند، یکی از نقش‌های اصلی و حیاتی را در کسب‌وکارها و فعالیت مارکتینگ ایفا می‌کنند. این نقش، آنقدر پررنگ و حساس است که بسیاری از مدیران، بخش عمده‌ای از انرژی و فعالیت تیم خود را بر روی رشد و خوشنامی برند‌شان متمرکز می‌کنند. در این میان، آنچه که اهمیت فراوانی دارد، هویت بصری یک برند و کسب‌وکار است. به زبان ساده، آن چیزی که تحت عنوان هویت بصری، برای هر کسب‌وکاری مطرح می‌شود، می‌تواند در جذب مخاطب و افزایش فروش و هویت‌یابی آن، نقش پررنگی را ایفا کند.

اگر می‌خواهید درباره اقلام اصلی هویت بصری برند و نقش هر یک از آن‌ها در فعالیت‌های مارکتینگ بدانید، در ادامه با پرمون طرح همراه باشید:

هویت بصری برند

بهتر است پیش از پرداختن به اقلام اصلی هویت بصری ، تعریف کوتاهی را از این نوع هویت، با هم مرور کنیم. هویت بصری برند، مجموعه فعالیت‌ها و عناصری را شامل می‌شود، که یک شرکت برای نمایان کردن تصویر مناسب خود، به مخاطبان ارائه می‌کند. به زبان ساده‌تر، هویت بصری، همان چیزی است که مخاطبان در برخورد اول با برند شما می‌بینند و برند شما را با عناصری که درباره آن هویداست، می‌شناسند.

اهمیت هویت بصری در برندینگ

هویت بصری برند اصل مهمی است که می‌تواند فرایند برندینگ و بیزنس شما را قوت ببخشد. یک برند، به هویت بصری ساختاریافته نیاز دارد تا بتواند استراتژی‌های مارکتینگ خود را هر چه بهتر طراحی کند. اهمیت هویت بصری را می‌توان در ۵ مورد خلاصه کرد:

۱. هویت بصری برند انتقال‌دهنده پیام برند است. با ارائه اقلام اصلی هویت بصری در فعالیت مارکتینگ پیام اصلی و هدف نهایی برند خود را به دیگران منتقل می‌کنید.

۲. زمانی‌که یک اقلام هویت بصری را به درستی فراهم کردید، در حقیقت حس اعتماد و وفاداری را در مشتریان ایجاد کرده‌اید. وفاداری مخاطبان یک برند، به آن برند، نیمی از مسیر موفقیت در فعالیت را هموار می‌کند.

۳. زمانی که هویت بصری مشخصی را برای فعالیت خود ایجاد می‌کنید، در حقیقت نام تجاری‌تان را از دیگر نام‌ها و رقیبان متمایز می‌کنید.

۴. داشتن این نوع هویت، باعث تثبیت جایگاه برند شما در میان افراد خواهد شد.

۵. در نهایت، تمامی این فعالیت‌ها و ایجاد اقلام بصری در هویت، منجر به یادآوری آسان‌تر برند در ذهن مشتری می‌شود و این اتفاق به افزایش فروش شما منجر خواهد شد.

اجزای طراحی هویت بصری برند شامل چیست

عناصر هویت بصری برند را بشناسیم

باید بگوییم که این نوع هویت، عناصر و اقلامی دارد که با شناختن آن‌ها، می‌توانید هویت بصری غنی‌تری را ایجاد و هر چه موثرتر عمل کنید.

۱) انتخاب یک نام جذاب و متناسب با هویت برند

عنصر اصلی یک برند نام آن است که باید قابل تشخیص، ساده و به راحتی قابل تلفظ باشد. البته موفقیت بزرگ برای شما این است که نام تجاری‌تان عواطف خاصی را که منظور برند شماست در مخاطب برانگیزد.

نام برند از دیگر اقلام اصلی هویت بصری شناخته می‌شود که یک محصول یا کالا را با آن معرفی می‌کنند. نام‌ها، همان چیزهایی هستند که هر چه سریعتر به خاطر سپرده می‌شوند و به این صورت ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارند. به همین خاطر، در سال‌های اخیر، برای نام‌گذاری یک برند، تیم‌های تخصصی شکل گرفته‌اند.

فراموش نکنید که هر چه نام برند کوتاه‌تر و ساده‌تر باشد، ارزش بیشتری در ساخت هویت بصری برند دارد.

زمانی که نام تجاری را با فونت‌های غیر مرسوم، به شکل جدید (و البته خوانا)، طراحی می‌کنید، در حقیقت یک لوگوتایپ ایجاد می‌شود.

پس باید گفت لوگوتایپ، همان نام برند است، اما با طراحی ویژه!

فراموش نکنید که لوگو و لوگوتایپ یک برند، همراه با هم، اعتبار زیادی را نزد مشتریان ایجاد می‌کنند.

۲) لوگو یا آرم

اگر لوگو خاص و جذابی داشته باشید، معمولا اولین چیزی که مشتری‌ها آن را شناسایی می‌کنند لوگوی شماست. در واقع باید مطابق با هدف و شخصیت شرکت باشد و آن را طوری طراحی کنید که ساده، بی‌نظیر و به یاد ماندنی در ذهن‌ها باشد.

به دلیل نقش حساسی که لوگو، در معرفی برند ایفا می‌کند، آن را با توجه به موارد مهمی از جمله پرسونای مخاطب، برند رقیب، هدف برند و … طراحی می‌کنند.

باید بدانید که طراحی لوگو، یک کار تخصصی است که اگر می‌خواهید به شکل موثری انجام شود، باید آن را به دست افراد متخصص بسپارید.

۳) پالت رنگ برند

رنگ عنصری است که با احساسات مخاطب درگیر می‌شود و روانشناسی رنگ به ما می‌گوید که هر رنگی براساس ویژگی‌هایش، تاثیر خود را روحیه و روان مخاطبان می‌گذارد.

اگر دقت کرده باشید، تقریبا هر برندی با یک یا چند رنگ مشخص در میان مشتریان شناخته می‌شود. رنگ‌ها، بیانگر شخصیت برند هستند و احساسات مخاطبان را برمی‌انگیزند. کارکرد مغز نیز به گونه‌ای است که در برخورد با یک برند، ابتدا شکل و تصویر و سپس رنگ آن را به خاطر می‌سپارد. اگر بتوانید در کسب‌و‌کار و ایجاد برند خود، از رنگ‌ها بهره ببرید و یک یا چند رنگ را به عنوان رنگ شاخص انتخاب کنید، این مسیر را با موفقیت طی کرده‌اید.

بنابراین برای داشتن هویت بصری مناسب باید به رنگ‌ها توجه کرد و براساس هدف و کارکرد برند از رنگ‌های متنوع در محیط کار، لباس کارکنان، تبلیغات اینترنتی و محیطی و رنگ‌بندی لوگو استفاده کرد.

۴) امضای برند

شاید به میزان کمتری، مفهومی را به عنوان «امضای برند» شنیده باشید. باید بگوییم که به هم‌نشینی و هماهنگی لوگو، لوگوتایپ و شعار نام تجاری، امضای برند می‌گویند.

اگر تایپوگرافی جذاب و خاصی برای برند خود طراحی کنید که از فونت‌های رایج استفاده نشده باشد، می‌تواند برای ایجاد علاقه بصری، خوانا بودن، برانگیختن احساسات و ایجاد شخصیت برای هویت برند در طول زمان به شما کمک کند.

در واقعا هماهنگی بیشتر میان این عناصر، باعث می‌شود امضای برند هر چه قوی‌تر ظاهر شود.

۵) پترن برند

از دیگر اقلام هویت بصری باید به پترن و یا همان بافت برند اشاره کنیم. این عنصر شامل هماهنگی و تم مشخص در ست‌های اداری، پوشش کارکنان، بسته‌بندی محصولات، سبک طراحی‌ها و مواردی از این دست می‌شود. اهمیت این عنصر زمانی مشخص می‌شود که‌ مشتریان، با دیدن لباس‌های فرم‌ یا سبک‌ طراحی و بسته‌بندی محصول، به شکل ناخودآگاه، به یاد برند ‌مورد نظر می‌افتند. این کار به‌ نوعی تبلیغات غیرمستقیم را نیز در برمی‌گیرد.

۶) شخصیت برند یا ماسکوت

یک عنصر جالب و حتی خاطره‌انگیز در ساخت هویت بصری، شخصیت برند است. شخصیت برند که آن را با عنوان ماسکوت نیز می‌شناسند، یک شخصیت معین مانند انسان، حیوان یا موجودات افسانه‌ای است. این شخصیت‌ها‌ می‌توانند در گروه اقلام‌ هویت بصری جای بگیرند. یک مثال ساده در این‌باره، محصولات چی‌توز است که با شخصیت یک میمون مشهور شده‌اند!

طراحی هویت بصری برند

۷) بسته‌بندی محصولات و استفاده از ابزارهای بازاریابی

وقتی محصول به دست مشتری می‌رسد، اولین چیزی که با آن برخورد می‌کند بسته‌بندی آن است. اینکه چه طراحی و رنگی دارد و آیا جنس خاصی دارد یا نه. اگر بتوانید بسته بندی مخصوص خودتان را ایجاد کنید، مشتری به ارزش برند شما پی خواهد برد.

همچنین در کنار این موضوع، می‌توانید از ابزارهای بازاریابی مانند بروشور، کاتالوگ، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و… استفاده کنید که هویت سازمانی شما در آن منعکس باشد و بتواند یک پیام واحد به مشتری بدهد.

در نهایت باید گفت برندهای موفق طراحی بصری، زیبایی شناسی محصول و بازاریابی برند را با هم ترکیب می‌کنند تا مشتری‌های وفادار خود را ایجاد کنند.

زمانی‌که یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنید و فرایند خلق یک بیزنس را کلید می‌زنید، نیاز به ساخت هویتی دارید که برند شما را حول محور آن حرکت دهد. توجه به عناصر اصلی هویت بصری، می‌تواند شما را در شکل‌دهی به یک هویت جمعی و مشترک با مخاطبانتان برساند. در نتیجه برند شما در گروه محبوب‌ترین‌ها جای می‌گیرد و به هدف نهایی خود دست می‌یابید.

شما برای ما بنویسید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

تا چه اندازه از اهمیت عناصر هویت بصری در کسب‌وکارها اگاهی دارید؟

چطور می‌توان هر یک از این عناصر را به بهترین شکل اجرا کرد؟

ما در آژانس تبلیغاتی پرمون طرح، مشتاقانه منتظر شنیدن نظرها، نکته‌ها و تجربه‌های ارزشمند شما درباره اقلام اصلی هویت بصری برند هستیم. آن را با ما به اشتراک بگذارید. این بار نوبت شماست که با ما صحبت کنید.

همین حالا تماس بگیرید

طراحی هویت بصری برند

00 0100 03
همین حالا تماس بگیرید

طراحی هویت بصری برند

00 0100 03
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *