آژانس تبلیغاتی پرمون طرح "تازنده و سرزنده"

جذب مخاطبان جدید، ایجاد کنجکاوی نسبت به محصول و خلق اولین تجربه مصرف برای مخاطبان از جمله چالش‌های مهم هر کسب‌وکاری هستند. برای بسیاری از برندها، فعالیت‌های پروموشنال مانند سمپلینگ و رودشو یکی از ابزارهای ارتباطی بسیار قدرتمند برای رسیدن به این منظور هستند. این فعالیت‌ها به دلیل ماهیت نیمه‌تعاملی و ترویج‌محور (پروموشنال) خود، به صاحبان کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا با خلق ارتباطی مستقیم و بی‌واسطه با مخاطبان احتمالی محصولشان آن‌ها را به تجربه اولیه محصول نیز ترغیب کنند.

برگزاری و اجرای سمپلینگ و رودشو

رودشو و سمپلینگ نوعی از ایونت‌های تبلیغاتی هستند که به برندها این امکان را می‌دهند تا محصولات و خدماتشان را به صورت مستقیم در معرض تجربه مخاطبان قرار دهند و علاوه بر جذب مخاطبان جدید، آگاهی از برند و فروش خود را نیز افزایش دهند. در خلال فعالیت‌های سمپلینگ و رودشو، معمولاً امکان تجربه رایگان محصولات (سمپلینگ تر) یا دریافت نمونه‌های رایگان برای مصرف در موقعیت مناسب (سمپلینگ خشک) و آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات برند وجود دارد. شاید به نظر برسد فعالیت‌های سمپلینگ و رودشو بیشتر برای محصولات مصرفی انجام می‌شود، اما برندهای خدمت‌محور نیز می‌توانند با طراحی سمپلینگ و رودشوی مختص کسب‌وکارشان از مزایای این نوع از تبلیغات بهره‌مند شوند. آن‌چه اهمیت دارد فراهم کردن امکان تجربه و آزمایش محصول یا خدمت برای مخاطبان جدید، پیش از خرید است. از این طریق، مخاطبان بالقوه بدون آن‌که لازم باشد ریسک کنند و محصولی را بخرند که ممکن است مطلوبشان نباشد، ابتدا تجربه‌ای از کیفیت و ویژگی‌های آن محصول به دست می‌آورند و اگر مورد پسندشان بود نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. این موضوع تمایل مخاطبان به تجربه محصول جدید را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، سمپلینگ و رودشو معمولاً در جذب مخاطبان جدید بسیار مؤثر هستند.

تفاوت سمپلینگ و Roadshow یا رودشو چیست؟

سمپلینگ و رودشو هردو از جمله فعالیت‌های تبلیغاتی مهمی هستند که با ارائه تجربه مصرف و اطلاعات بیشتر، محصول یا خدمت برند را به مخاطبان بالقوه معرفی می‌کنند و از طریق خلق ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مخاطب و نمایش یادآورهای برند، آگاهی از برند را نیز تقویت می‌کنند. اما فعالیت‌های سمپلینگ معمولاً به صورت ثابت و در یک نقطه مشخص اجرا می‌شوند، حال آن‌که رودشوها معمولاً رویدادهای متحرکی هستند که ممکن است بین نقاط مختلف جابه‌جا شوند. در بسیاری از موارد برگزاری رودشو از طریق وسایل نقلیه‌ای مانند ون یا کامیونت‌ها انجام می‌شود. در حقیقت مهم‌ترین تفاوت بین سمپلینگ و رودشو در ثابت یا متحرک بودن آن است.

چرا اجرای سمپلینگ و رودشو مهم است؟

اجرای پروژه سمپلینگ و رودشو مزایای فراوانی برای برندها دارد که موارد زیر برخی از آن‌ها هستند:

۱. ایجاد کنجکاوی و افزایش تمایل به خرید برای مخاطبان: هم‌چنان که گفته شد، به دلیل آن‌که در خلال سمپلینگ و رودشو مخاطب اغلب امکان تجربه یا دریافت نمونه‌های محصول یا خدمت را دارد، بدون نگرانی بابت پرداخت هزینه محصول را امتحان می‌کند و در صورت رضایت آن را می‌خرد. این موضوع باعث می‌شود مخاطبان نسبت به امتحان کردن محصول تمایل بیشتری نشان دهند.

۲. افزایش فروش: در بسیاری از موارد فعالیت‌های سمپلینگ و رودشو در نزدیکی نقاط خرید انجام می‌شوند و به همین دلیل مخاطبان پس از امتحان کردن محصول به راحتی می‌توانند آن را خریداری کنند. این موضوع باعث می‌شود فروش در نقاطی که فعالیت‌های سمپلینگ و رودشو در آن‌جا انجام می‌شود افزایش یابد. هم‌چنین این فعالیت‌ها محصول را در معرض تجربه مخاطبان جدید نیز قرار می‌دهند و در جذب مخاطبان بالقوه نیز مؤثر هستند.

۳. خلق تجربه: ماهیت سمپلینگ و رودشو بر خلق تجربه مصرف محصول یا خدمت بنا شده، اما آن‌چه در طی آن‌ها خلق می‌شود فراتر از صرفاً کیفیت یا طعم محصول است؛ تجربه‌ای کامل است. به عنوان مثال، تجربه دریافت کردن و نوشیدن یک لیوان نوشیدنی خنک در یک ظهر تابستانی یا یک لیوان قهوه یا چای داغ در یک عصر زمستانی بسیار فراتر از طعم و بوی نوشیدنی یا قهوه و چای است. لذت نوشیدنی خنک در زیر آفتاب تابستان یا گرم کردن دست‌ها با لیوان قهوه و چای در زیر برف با این تجربه گره خورده و باعث می‌شود حس مخاطبان نسبت به محصول با سایر احساسات و یادآورهای خوشایند گره بخورد.

۴. افزایش آگاهی از برند: فعالیت‌های سمپلینگ و رودشو می‌توانند همراه با المان‌های بصری برند، پوسترها، نشانه‌ها، بنرها و سایر انواع تبلیغاتی محیطی و بسیاری از یادآورهای دیگر برند اجرا شوند. در این شرایط، یادآورهای مختلف برند با تجربه مصرف محصول گره می‌خورد و به شکل ماندگارتر و عمیق‌تری در ذهن مخاطبان تثبیت می‌شود.

۵. تبلیغات هدفمند، مخاطب‌محور و مقرون به صرفه: با انتخاب نقاط اجرای سمپلینگ و رودشو می‌توان مخاطبان بالقوه را به صورت دقیق‌تر هدف قرار داد. حضور در مراکزی که محل تردد مخاطبان بالقوه است این امکان را فراهم می‌کند که با حذف بسیاری از مخاطبان نامربوط هزینه‌های جذب مخاطبان هدف را نیز کاهش داد.

۶. ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مخاطب و جمع‌آوری اطلاعات: با توجه به آن‌که سمپلینگ و رودشو ماهیتی تعاملی دارد، در خلال این فعالیت‌ها بازاریابان و نماینده‌های برند می‌توانند به صورت مستقیم با مخاطبان در ارتباط باشند و از آن‌ها در مورد کیفیت تجربه‌شان سؤالاتی بپرسند. حتی می‌توان در کنار این فعالیت‌ها تحقیقات بازار هدفمند در خصوص واکنش مخاطبان به تجربه محصول برگزار کرد. داده‌های حاصل می‌تواند در بهبود محصول یا طراحی محصول‌های جدید بسیار کاربردی باشد.

۶ گام برای طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای پروژه سمپلینگ و رودشو

۱. مخاطب هدف خود را مشخص کنید:

در اولین گام باید بدانید قصد دارید چه مخاطبانی را جذب کنید. باید علاوه بر ویژگی‌های دموگرافیک، رفتار خرید، عادات مصرف و هم‌چنین نقاط حضور و تجمع آن‌ها را بدانید. از این طریق می‌توانید کمپینی خلق کنید که با مخاطبانتان متناسب باشد و در جذب آن‌ها بهتر عمل کند.

۲. اهداف سمپلینگ یا رودشو را تعیین کنید:

تعیین کنید که در این سمپلینگ یا رودشو بیشتر بر چه هدفی تمرکز دارید. آیا قصد افزایش تمایل به خرید است یا افزایش آگاهی از برند و خلق تجربه‌های عمیق‌تر. آیا قصد دارید از واکنش مخاطبان نسبت به محصول یا برند اطلاعاتی جمع‌آوری کنید یا از آن‌ها سؤال‌هایی تکمیلی در خصوص عادات مصرف یا آگاهی از برند بپرسید؟ فعالیت سمپلینگ یا رودشوی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که این اهداف را برآورده کند.

۳. بودجه فعالیت را مشخص کنید:

تعیین کردن بودجه محدودیت‌ها و امکانات شما را مشخص می‌کند. در برآورد بودجه باید هزینه محصولاتی که به صورت نمونه رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند را نیز در نظر بگیرید. هزینه‌های تیم اجرایی به علاوه هزینه اجاره فضا و هم‌چنین اقلام برندینگی و تبلیغات محیطی احتمالی از دیگر هزینه‌هایی هستند که به این بخش اضافه می‌شوند.

۴. زمان و مکان اجرای پروژه را انتخاب کنید:

با در نظر گرفتن گروه مخاطبان هدف و ویژگی‌های آن‌ها نقاطی را انتخاب کنید که بیشترین دسترسی را به مخاطبان هدفتان فراهم کنند. برای برگزاری سمپلینگ در تهران می‌توانید به سراغ مراکز خرید پررفت‌وآمد بروید. حضور در نقاط خرید مثل هایپرمارکت‌ها نیز برای محصولات مصرفی بسیار مؤثر است. زمانی را انتخاب کنید که بیشترین حجم از مخاطبان هدف شما را پوشش دهد. مسائلی چون رویدادهای عمومی، فعالیت‌های رقبا و موارد دیگر را نیز در نظر بگیرید و زمان و مکان اجرای پروژه را به شکل بهینه انتخاب کنید.

۵. تیم اجرایی را آماده کنید:

تیم اجرایی نماینده و ویترین برند شما هستند. این افراد محصول را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و توضیحات تکمیلی را در خصوص آن ارائه می‌کنند. به همین دلیل این افراد باید علاوه بر آن‌که شناخت خوبی از برند و زیرساخت آن دارند، نمایندگان مناسبی برای برند باشند و رفتار آن‌ها با قواعد برند هم‌خوان باشد، چراکه رفتار آن‌ها نیز بخشی از اولین تجربه مصرف مخاطبان خواهد بود. بنابراین در انتخاب تیم اجرایی دقت کنید و تا حد امکان آن‌ها را آموزش دهید.

۶. برای رویداد سمپلینگ و رودشو اطلاع‌رسانی و تبلیغ کنید:

می‌توانید پیش از شروع سمپلینگ و رودشو یا در خلال اجرای آن برای رویداد خود تبلیغ کنید و مخاطبان بیشتری را به نقاط اجرا بکشانید. انتشار تصاویری که بخشی از تجربه مصرف را نشان می‌دهند در شبکه‌های مجازی یا انتشار رپورتاژ می‌تواند در جذب مخاطبان بیشتر مؤثر باشد.

خدمات پرمون‌طرح در برگزاری سمپلینگ و Roadshow

پرمون‌طرح با تکیه بر تیم‌های تخصصی با تجربه خود امکان برگزاری انواع سمپلینگ و رودشو را دارد. تیم سمپلینگ و رودشوی پرمون‌طرح با در نظر گرفتن اهداف و بودجه کمپین شما، رویداد سمپلینگ و رودشو را به شکلی بهینه و متناسب با نیاز شما طراحی می‌کند و با تعیین بهترین مکان و زمان برای اجرا هزینه‌های جذب مخاطبان جدید را برای محصول شما کاهش می‌دهد. تیم با تجربه و متخصص اجرایی پرمون‌طرح نیز در تمامی مراحل اجرای سمپلینگ و رودشو به قواعد و هویت برند شما پایبند می‌ماند تا مخاطبان در خلال سمپلینگ و رودشو تجربه‌ای کامل و جامع از برند شما داشته باشند.

برای سفارش برگزاری سمپلینگ یا رودشو می‌توانید با دپارتمان بازاریابی پرمون‌طرح تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای برگزاری جلسه بریف و تعیین نیاز با شما هماهنگ شود.