طراحی لوگو از دیدگاه برندینگ چه اهمیتی دارد؟

طراحی لوگو از دیدگاه برندینگ چه اهمیتی دارد؟

طراحی لوگو خوب به ترکیب مهارت در طراحی، خلاقیت تئوریک و برنامه‌ی کاربردی حرفه‌ای نیاز دارد. هر طراح خوب، می‌تواند یک لوگوی مناسب بیافریند اما مهارت یافتن در تمام نکات طراحی به زمان نیاز دارد.

با خواندن نکات مرتبط با طراحی لوگو، در هنر برندینگ استاد شوید.

اگرچه طراحی لوگو شاخه‌ی کوچکی از برندینگ است، اما لوگو یا علامت تجاری برند، قلب بیشتر برنامه‌های برندینگ است. این مقاله تلاش کرده تا از طریق گفت‌وگو با کسانی که در برندینگ حرفه‌ای هستند، پیچیدگی‌های طراحی لوگو و کیفیت‌های یک لوگوی خوب را نشان دهد. نکات مهم طراحی لوگو برای بهبود کار برندینگ، پیش روی شماست. این نکات از مرحله‌ی تحقیق است تا مراحل متفاوت هنر طراحی لوگو و استفاده از آن.

استراتژی و تحقیق درباره‌ی طراحی لوگو

پیش از آنکه قلم را روی کاغذ بیاورید و پروژه‌ای جدید آغاز کنید، باید بدانید که تحقیق ضروری است. ابتدا پنج نکته را برای گذر از این مرحله‌ی مهم و ابتدایی مرور می‌کنیم.

۱. نوع رقابت خود را بشناسید

طراحی لوگو در ۲۵ نکته

در دهه‌ی ۸۰، شرکت اپل در بخش کامپیوتر که مبتنی بر روش‌های سنتی بود، به آسانی مسیر جدیدی باز کرد و از آن به بعد مدام تا رسیدن به یکی از ارزشمندترین برندهای جهان تکامل یافت.

پیش از آنکه شروع کنید به کار کردن روی مفهوم طراحی لوگو، باید درباره‌ی هدف بازار مدنظر تحقیق کنید. در آغاز کار، مشتری‌ باید اطلاعاتی درباره‌ی رقبایش در اختیارتان بگذارد.

در مجموعه‌ی رقابتی موجود، تمام لوگوها را با یکدیگر مقایسه کنید. شاید این تحقیق بتواند برخی از قواعد ثابت برندینگ را در آن بخش از بازار نشان دهد و از طریق بازی با برخی پیوندهای تصویری آشنا، به فرایند طراحی لوگو شما کمک کند؛ اما فراموش نکنید که بسیاری از لوگوهای متفاوت به این خاطر برجسته شدند که از ترندهای موجود فراتر رفتند و متفاوت فکر کردند.

۲. به دنبال پرسش‌های درست باشید

طراحی لوگو در ۲۵ نکته

شرکت مشاور برندینگ Wolff Olin در برندینگ مبتنی بر شعار تبلیغاتی برای مرکز حمایت از بیماران سرطانی Macmillan، بر مبنای مجموعه‌ای از شعارهایی که با کلمه‌ی «ما» آغاز می‌شوند دست به طراحی لوگو زده است. شعارهایی که به برخی از پرسش‌های اصلی این برند پاسخ می‌دهند.

مطلب مرتبط: شعار تبلیغاتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

استراتژی هر روز بیشتر از دیروز در فرایند برندینگ اهمیت پیدا می‌کند. اگرچه در عمل، طراحی استراتژی به وزنِ پروژه بستگی دارد، اما نمی‌توان انکار کرد که فرایند برندینگ با پرسش‌های صحیح آغاز می‌شود.

مایکل جانسون (Michael Johnson)، در کتاب خود با عنوان «برندینگ: در پنج قدم و نیم» فرایند خلاقه‌ی موجود در شرکت مشاوره‌ی برندینگ Johnson Banks را بررسی می‌کند و با جزئیاتی بیشتر از این مقاله،  به چالش‌های پیچیده‌ای مثل فرموله‌کردن استراتژی برند می‌پردازد.

جانسون در این کتاب، ۶ پرسش را مطرح می‌کند و معتقد است که برای نقطه‌ی شروع مناسب هستند.

  • چرا اینجا هستیم؟
  • می‌خواهیم چه کار کنیم و چطور این کار را انجام خواهیم داد؟
  • چه چیزی ما را متفاوت خواهد کرد؟
  • برای چه کسانی کار خواهیم کرد؟
  • چه چیز ما بیشتر ارزشمند است؟
  • شخصیت برند ما چیست؟

۳. در طول فرایند منعطف باشید

طراحی لوگو در ۲۵ نکته

زمانی که در حال فرموله کردن یک استراتژی هستید، نباید سفت و سخت باشید. در فرایند خلاقه‌ی شرکت Johnson Banks، یک نیم‌قدم اضافه هم وجود دارد و وجود این نیم قدم دلیل دارد: بخشی از یکی از سوالات آغازین تعریف استراتژی حکایت از آن دارد که میان استراتژی و طراحی، یک منطقه‌ی مبهم وجود دارد.

طبق نظر جانسون، این مرحله می‌تواند یک خیابان دوطرفه باشد. بعضی از ایده‌های استراتژیک مفهومی که احتمالا می‌توانند در طراحی موثر باشند، شاید در عمل و زمانی که تبدیل به تصویر می‌شوند شکست بخورند؛ برعکس، شاید هم راه‌حلی که برای رسیدن به تصویر ناگهان در مرحله‌ی طراحی ظاهر می‌شود، بتواند به مرحله‌ی دوم برسد و در نتیجه به تکامل استراتژی کمک کند.

۴. به میراث یک برند احترام بگذارید

طراحی لوگو در ۲۵ نکته

تغییر تصویر گروه تغذیه‌ی Co-op توسط شرکت North که جایزه هم برده است، احساسی را که بیشتر مصرف‌کنندگان این شرکت نسبت به آن داشته‌اند، دوباره بیدار کرده است.

جنبشی که به اصطلاح به آن «برندینگ گذشته‌نگر» (retro branding) می‌گویند با تغییر برند تحسین‌شده‌ی گروه «Co-op» توسط شرکت North آغاز شد که به نوعی، بخشیدن نیرویی تازه به علامت تجاری اصلی آن در دهه‌ی ۶۰ بود. این علامت در سال ۲۰۱۶ یکی از جوایز مجله‌ی  Computer Arts را در حوزه‌ی تاثیرگذارترین طراحی لوگو دریافت کرد. توجه کنید که تغییر لوگو باید دلایل دقیقی داشته باشد. با این حال، تا زمانی که میراثی هوشمندانه و پتانسیلی پنهان در طراحی یک لوگو وجود دارد، لوگوی جدیدی طراحی نکنید و بگذارید این پتانسیل خود را نشان دهد.

استفن گیلمور (Stephen Gilmore)، از بنیانگذاران شرکت North در مقاله‌ای در شماره‌ی ۲۵۹ مجله‌ی Computer Art، می‌گوید: «باید خودِ وجودی‌تان را بگذارید کنار و طرح‌های خلق شده‌ی دیگران را انکار نکنید و در فرایند طراحی، تکامل طرح پیشین را به اندازه‌ی تغییر انقلابی آن طرح، مد نظر قرار دهید.»

۵. فراموش نکنید که لوگو فقط یکی از عناصر برندینگ است

استراتژی و تحقیق درباره‌ی طراحی لوگو

در روز داوری جایزه‌ی تاثیرگذارترین طراحی لوگوی سال ۲۰۱۶، دو داور این رقابت (Bruce Duckworth و Mark Bonner) در مباحثه‌ای به موضوعی در طراحی لوگو پرداختند که نمی‌توان آن را انکار کرد؛ آنها معتقدند طراحی لوگو فقط بخش کوچکی از فرایند برندینگ مدرن است. این هرم حالا دیگر وارونه شده است. امروزه مردم از نقاط تماس مختلفی با یک برند در ارتباط هستند، و امروز لوگو اولین محل تماس آنها با برند نیست.

زمان طراحی لوگو فراموش نکنید که تطبیق‌پذیر و منعطف باشید و یادتان باشد که لوگو چگونه با سایر تجارب مرتبط با آن برند تعامل می‌کند؛ تجاربی چون بسته‌بندی و لحن.

 شکل فونت در طراحی لوگو

انتخاب فونت صحیح بخش مهم فرایند طراحی لوگو است. علامت تجاری بسیاری از برندهای محبوب جهان، «کلمه» بوده است؛ در نتیجه برای انتقال پیام کاملا بر شکل فونت متکی هستند. در این بخش به مرور نکاتی در این باره می‌پردازیم.

۶. فونت خود را با دقت انتخاب کنید

 شکل فونت در طراحی لوگو

گوگل در یک تغییر اساسی در هویت بصری خود، بعد از ۱۶ سال فونتِ لوگوی خود را از serif به فونت تمیز و مدرن sans serif تغییر داد.

در سال‌های اخیر فونت‌های sans serif بر جهان طراحی لوگو تسلط پیدا کرده‌اند و اغلب نیز دست در دست جنبش مینیمالیستی حرکت می‌کنند. از جمله‌ی این طرح‌ها می‌توان به تغییر لوگوی مشهور شرکت Pentagram برای شرکت ویندوز، مسترکارت و دانشگاه هنر لندن اشاره کرد.

 

گوگل در سال ۲۰۱۵، فونت لوگوی معروف و قدیمی خود را با فونتی خودمانی‌تر (sans serif)عوض کرد. اما نباید بگذارید ترندها روی قضاوت شما سایه بیندازند. شاید فونت serif هنوز هم انتخاب درستی برای آخرین پروژه‌تان باشد، به خصوص اگر می‌خواهید مخاطب به یک حس شکیل و لوکس و یا حرفه‌ای و سنتی برسد؛ پس عجله نکنید و برای انتخابتان تحقیق کنید.

۷ . در طراحی،  برای افزودن شخصیت به لوگو، کمی به فرم آن پیچ و خم بدهید

 شکل فونت در طراحی لوگو

در این طرح، شرکت Company Foldersِ، از فونتی تابدار برای فرم دادن به بدنه‌ی موتور استفاده کرده است.

اگر از فونتی استفاده می‌کنید که همین حالا هم در یک لوگو وجود دارد، به ویژه اگر فونتی باشد مثل Helvetica که همه جا استفاده شده است، می‌توانید در طراحی، فشار طرح را روی نقاط تماس دیگر بگذارید؛ نقاطی مثل تصویر، پالت رنگ مورد استفاده، آهنگ صدا و … تا بتوانید شخصیت برند را رشد و توسعه دهید.

ترکینگ و کرنینگ حرفه‌ای برای طراحی ساده با فونت موجود، کاری ضروری است. فونتی که ترکینگ پهن دارد می‌تواند خیلی تصنعی و آمرانه به نظر برسد، و کرنینگ فشرده و دقیق می‌تواند به حفظ فرم حروف در کنار هم و به عنوان یک واحد جامع کمک کند.

 شکل فونت در طراحی لوگو

سادگی می‌تواند منجر به طول عمر شود؛ می‌گویید نه؟ به لوگونوشته‌ی شکیل و ساده‌ی آلن فلچر برای موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت نگاه کنید (V&A) و ببینید که چگونه بر تعامل میان A و & استوار است.

در عین حال، پیچ و خم دادن به فونت یک لوگو، می‌تواند پیوند میان فرم حروف را نرم کند؛ یک تاب اضافه در فونت برای متناسب کردن آهنگ صدای برند، می‌تواند حس و حال دیگری ایجاد کند؛ یا ایجاد برش در انتهای حروف در زوایای اتصال می‌تواند حسی هوشمندانه و مترقی به مصرف‌کننده بدهد.

۸. طراحی حروف را تصویری و منحصر به مشتری انجام دهید

 شکل فونت در طراحی لوگو

کوکاکولا در مقایسه با دیگر رقیبان خود در طول یک قرن فقط تغییراتی جزیی در فرم حروف لوگوی خود داده است؛ این موضوع گواه آن است که یک فرم تصویری در طراحی لوگو می‌تواند از آزمون زمان سربلند بیرون بیاید.

گاهی نیازی نیست فرم تصویری حروف در یک لوگو تغییر کند و روش حروف‌نگاری آزاد مناسب‌ترین راه برای یک برند است. شاید بارزترین مثال در این زمینه، که در بیش از یک قرن به تکامل رسیده است، لوگوی کوکاکولا باشد. لوگوی این برند در مقایسه با رقیب خود، پپسی، که حداقل هفت بار تغییر اساسی کرده است، بیشترین شباهت را با همان لوگوی اواخر ۱۸۰۰ میلادی دارد. اگر کوکاکولا این خط آشنا را به sans serif تغییر داده بود و همان کاری را می‌کرد که پپسی در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی کرد، همه چیز به هم می‌ریخت.

مساله ساده است: فرم حروف خود را منحصر به برند خود و مناسب آن در نظر بگیرید؛ در اینصورت برند را در طول زمان زنده نگه خواهید داشت.

۹. در طراحی لوگو، به دنبال ترکیب تصادفی حروف باشید

 شکل فونت در طراحی لوگو

ظاهر لوگوی ایوسن لورن، شبیه به دلار است؛ یک علامت تجاری ساده اما موثر.

موتیف ترکیب حروف نباید محدود به لباس شب و دعوت عروسی باشد. اگر بتوان از این روش درست استفاده کرد، ابتدای حروف یک شرکت را می‌توان به فرم حروف تصویری درآورد و آن را به یک علامت تجاری ساده اما موثر یک برند تبدیل کرد. این موضوع به خصوص در بخش مُد اهمیت دارد. علامت تجاری ایوسن لورن و کوکو شانل مثال‌های خوبی در این زمینه هستند.

 شکل فونت در طراحی لوگو

حتی گاهی نشاندن ساده‌ی حروف در کنار هم، تصادفی چیزی را نشان می‌دهد که اگر مفهومش درست گسترش پیدا کند، می‌تواند طرحی هوشمندانه شود. یک مثال کلاسیک در این زمینه علامت تجاری شرکت فدکس است. فلش پنهان میان دو حرف e و x با حروف  sans-serif یک علامت ساده ایجاد کرده که تحسین منتقدان طراحی لوگو در جهان را به همراه داشته است.

ترکیب‌های مختلف اسم برند را با حروف گوناگون امتحان کنید؛ شاید شما هم در کارتان به نتیجه‌ای رضایت‌بخش رسیدید.

۱۰. مالکیت سبک جدیدی از حروف را به دست آورید

 شکل فونت در طراحی لوگو

لوگوی ITV، نمونه‌ی خوبی در این زمینه است. برونو ماگ، بنیانگذار شرکت دالتون ماگ که حروف این لوگو را طراحی کرده است معتقد است که حروف، با کیفیت‌های احساسی موجود در خود، آهنگ صدای یک برند را تعریف می‌کنند. او می‌گوید: «حروف تصویری گروتسک مثل Univers, Arial یا Helvetica بیشتر مردانه، مکانیکی و مهندسی‌شده و سرد  به نظر می‌رسند؛ مثلا آنها را با Frutiger مقایسه کنید که از گروه حروف sans serif است که آهنگی گشوده و گرم و دوستانه و صمیمی دارند؛ با وجود اینکه شاید حروف تصویری serif کهنه یا کتابی به نظر برسند.»

اگر مشتری‌تان از پس هزینه‌ی این کار بر می‌آید، با یک آژانس کارشناس طراحی انحصاری حروف همکاری کنید و خانواده‌ی جدیدی از حروف تصویری درست کنید که منحصر به برند مشتری شما هستند؛ حروفی که می‌توانند پیشانی و مرکز توجه برند شما باشند و به آن شخصیت بدهند؛ حروفی که از لوگوی برند فراتر بروند و در تمام حوزه‌های ارتباطاتی آن نفوذ کند.

فرم و نمادگرایی در طراحی لوگو

برخی از نمادین‌ترین برندهای جهان زمانی تشخص یافتند که نام شرکت از روی علامت تجاری آن حذف شد. حتی یک سازمان کاملا انحصاری هم که مالکیت یک فرم خاص را به دست آورده است، نیازی ندارد که نام کاملش در لوگو آورده شود تا مخاطب مستقیما برند او را ببیند. در این بخش نکاتی را در زمینه‌ی طراحی و فرم‌دهی به لوگو مرور می‌کنیم.

۱۱. در طراحی لوگو، به اصول اولیه‌ی آن برگردید

فرم و نمادگرایی در طراحی لوگو

کارلو دیویدسون، زمان طراحی این لوگو دانشجو بود و برای آن فقط ۳۵ دلار گرفت؛ طرحی با یک شکل بسیار ساده که می‌توان آن را فقط با چند ضربه‌ی ساده‌ی مداد کشید.

چند قانون طلایی در طراحی لوگو وجود دارد که بهترین طرح‌ها به آنها پایبند بوده‌اند. اولین و شاید مهم‌ترین آنها سادگی است.

به مفهومی که در ذهن دارید، فکر کنید؛ اما برای اجرای آن بیش از حد کار نکنید، یا به خاطر خود آن علامت تجاری هم که شده آن را بیش از اندازه آراسته نکنید. طرح شما به تشخص و در عین حال سادگی نیاز دارد و به تنوع مخاطب و کاربرد. مثلا این سوال را از خودتان بپرسید: آیا این لوگو همان‌قدر که ممکن است در پایین صفحه‌ی یک وبسایت موثر باشد، می‌تواند جلوی یک ساختمان هم قرار بگیرد و علامت آن باشد؟

یک راه خوب برای آزمایش سادگی مفهوم این است که عناصر آشفته‌ی طرح را مدام کم کنید تا به پایه‌ای‌ترین شکل آن برسید. سعی کنید بی‌رحم باشید. آیا اگر لوگویی را به سرعت و با چند ضربه‌ی محکم مداد طراحی کنید باز هم متمایز خواهد بود؟ ویژگی‌های منحصر به فرد و برجسته‌ی آن کدامند؟ به طور کلی، هرچه طراحی یک لوگو ساده‌تر باشد، بیشتر در ذهن باقی می‌ماند.

۱۲. روانشناسی فرم را بشناسید

فرم و نمادگرایی در طراحی لوگو

مثلث زرد، مربع قرمز و دایره‌ی آبی به نماد تصویری دانشکده‌ی طراحی Bauhaus تبدیل شده‌اند و در خود حامل قانونی هستند که می‌تواند در طراحی لوگو کاربرد داشته باشد. مارکو اوگولینی در مقاله‌ای با عنوان دیدار دوباره با Bauhaus از این تصویر استفاده کرد و به همین موضوع پرداخت.

یک سری کلیپ‌آرت‌ مشخص وجود دارند که به کلیشه‌های فرمی و بصری تبدیل شده‌اند و استفاده از آنها می‌تواند یک کارشناس ماهر طراحی را خشمگین کند. از کلیشه‌ها پرهیز کنید. مثلا از لامپ برای نشان دادن «مفهوم» و از کره‌ی زمین برای نمایش «بین‌المللی بودن»، استفاده نکنید.

البته روانشناسی فرم از این مسائل بدیهی فراتر می‌رود. واسیلی کاندینسکی معتقد است که فرم و رنگ می‌تواند از فرهنگ و زبان فراتر برود. لوگوی دانشکده‌ی طراحی Bauhaus هم محصول تحقیقات اوست.

طبق استدلال او،  رنگ زرد کمرنگ مکمل تیزی زاویه‌های یک مثلث، آبی آرام جفت خوبی برای یک دایره و قرمز خاکی شریک خوبی برای یک مربع است. جلوتر با جزییات بیشتری به نظریه‌ی رنگ خواهیم پرداخت.

۱۳. ساختارها و چهارچوب‌ها را بشناسید

برای آژانس‌های طراحی هر روز عادی‌تر می‌شود که روند طراحی‌های خود را در معرض نمایش عموم بگذارند. آنها این کار را یا در وب‌سایت‌های خود و یا در پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌دهند.

فرم و نمادگرایی در طراحی لوگو

نماد جدید توییتر بر مبنای مجموعه‌ای از دایره‌های درهم ساخته شده است که بر اساس دیاگرام موجود در عکس بالا، با «نسبت طلایی» ۱:۱.۶۱۸ مطابقت می‌کند.

در جزییات طرحی که در دسترس عموم قرار گرفته است درباره‌ی تکنیک ترکیب طراحی صحبت می‌شود و ساختار طرح و برخی نکات موجود در ساختمان آن و  منحنی‌ها و زوایای موجود در فرم‌ آن به بررسی گذاشته می‌شود.

چنین کارهایی می‌تواند مرجع ارزشمندی برای طراح باشد تا بتواند با رجوع به آنها نسبت به کار خود بیشتر آگاه شود و در نتیجه از قواعد انتزاعی طراحی مثل قاعده‌ی نسبت طلایی در عمل استفاده کند.

۱۴. در طراحی لوگو، از فضاهای منفی استفاده کنید

فرم و نمادگرایی در طراحی لوگو

ظریف‌ترین استفاده‌ از فضاهای خالی هم می‌تواند بسیار موثر باشد. در لوگوی NBC فقط یک شکاف کوچک رنگین‌کمان شش رنگ را به یک طاووس تبدیل کرده است.

پیش از این درباره استفاده‌ی به جا از فضای منفی در طراحی لوگوی شرکت فدکس صحبت کردیم. اما این فقط شرکت فدکس نیست. استفاده‌ی هوشمندانه از فضای منفی در یک لوگو می‌تواند لبخند به لب مخاطب بیاورد و به تمایز برند کمک کند. همچنین می‌تواند معنای مضاعفی به یک طرح بدهد و مهر تاییدی بزند بر نظریه‌ی ساده‌سازی از طریق کاهش عناصر بصری مزاحم. این کار طرح را به یک علامت تجاری به یادماندنی بدل می‌کند.

۱۵. از شوخ‌طبعی و طنز استفاده کنید

فرم و نمادگرایی در طراحی لوگو

استفاده از فضای منفی فقط یکی از راه‌های نشاندن لبخندی آگاهانه بر لب مصرف‌کننده است. یکی از بنیانگذاران شرکت طراحی Pentagram، آلن فلچر، از جمله پیشروان استفاده از یک شوخی ساده در طراحی گرافیک بود؛ کاری که به زیبایی به دنیای طراحی لوگو هم آمد.

در مقدمه‌ی کتاب «لبخندی در ذهن: تفکر طنازانه در طراحی گرافیک» نوشته‌ی بری مکالون و دیوید استوارت، که نیک آزبری و گرگ کوئینتون در سال ۲۰۱۶ آن را بازبینی کرده‌اند، آمده است:‌ «شوخی، مکمل موفقیت غول‌های بزرگی چون گوگل و اپل و کوکاکولا است. شوخی همان کیمیاگری است که چمدان را به وسیله‌ای برای ماجراجویی و جاروبرقی را به یک رفیق در خانه تبدیل می‌کند.»

در لوگوی آمازون آن کمان، هم لبخند رضایت مشتری را تداعی می‌کند و هم نشان می‌دهد که این سایت همه چیز دارد.

طراحی لوگو با تکیه بر نظریه‌ی رنگ‌ها

مهم نیست که لوگوی مدنظر شما نمادمحور است یا یک علامت تجاری مبتنی بر کلمه؛ به هر حال روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو بسیار جالب است و در ساختن تداعی معانی برند نقشی مهم دارد. در ادامه‌ی مقاله، پنج نکته‌ی مهم را درباره‌ی کاربرد نظریه‌ی رنگ‌ها مرور خواهیم کرد.

۱۶. چرخه‌ی رنگ را بشناسید

در قلب نظریه‌ی رنگ‌ها، چرخه‌ی رنگ قرار دارد که ابزار مورد نیاز برای ترکیب رنگ‌ها به روش‌های متفاوت است. معروف‌ترین نسخه‌ی آن ۱۲ رنگ دارد و بر اساس مدل رنگی RYB است.

در اینجا سه رنگ اصلی، قرمز و زرد و آبی هستند و سه رنگ ثانویه یعنی سبز و نارنجی و بنفش از ترکیب دو رنگ اصلی به دست می‌آیند. در نهایت هم شش رنگ بعدی از ترکیب رنگ‌های اصلی و ثانویه ایجاد می‌شوند.

طراحی لوگو با تکیه بر نظریه‌ی رنگ‌ها

شش تکنیک اصلی برای ایجاد یک هارمونی دلپذیر رنگی با استفاده از چرخه‌ی رنگ وجود دارد. رنگ‌های مکمل روی این چرخه، مخالف هم قرار دارند؛ رنگ‌های مشابه کنار هم هستند و رنگ‌های سه‌گانه هم سه رنگی هستند که با فاصله‌ی مساوی در اطراف این چرخه قرار گرفته‌اند. مثلا لوگوی برند ایکیا، بر اساس رنگ‌های مکمل طراحی شده است و همین لوگو با کنتراست بالا، آن را از همتایانش متمایز می‌کند.

طراحی لوگو با تکیه بر نظریه‌ی رنگ‌ها

از ترکیبات رنگی دیگر می‌توان به ترکیب نیمه‌مکمل اشاره کرد که ترکیبی است از دو رنگ مجاور هم و یک رنگ مکمل اصلی؛ ترکیب مستطیلی که مبتنی است بر ترکیب چهار رنگ که دو رنگ آن مکمل هستند؛ و ترکیب مربعی که بر خلاف ترکیب مستطیلی کاملا از چهار رنگ مجاور هم تشکیل شده است.

۱۷. طراحی رنگ‌ها را با دقت مدیریت کنید

بسیاری از ترکیبات رنگی ذکر شده به مدیریتی دقیق نیاز دارند تا منجر به طراحی موفقیت‌آمیز یک لوگو شوند. البته از رنگ‌ها همیشه هم به یک میزان استفاده نمی‌شود.

مثلا اگر از رنگ‌های مکمل بیش از حد استفاده شود، طرح خیلی فشرده می‌شود؛ در عین حال طرح‌های با رنگ مشابه، مشکلی برعکس ایجاد می‌کنند؛ این رنگ‌ها با چشم‌ بسیار مهربان بوده و برای آن خوشایند هستند اما کمبود کنتراست دارند. بنابراین بهتر است یک رنگ اصلی انتخاب کنید و بقیه را به عنوان رنگ پشتیبان به کار ببرید.

طراحی لوگو با تکیه بر نظریه‌ی رنگ‌ها

لوگوی فایرفاکس بر اساس ترکیب نیمه‌مکمل طراحی شده است. رنگ اصلی، نارنجی روباه است که با رنگ آبی کره‌ی زمین به تعادل رسیده و رنگ زرد دم روباه هم رنگ پشتیبان این طرح است.

طراحی لوگو با تکیه بر نظریه‌ی رنگ‌ها

دو ترکیب مستطیلی و دایره‌ای نسبتا متحرک هستند و اجازه می‌دهند که در بازی با آنها از رنگ اضافی هم استفاده شود؛ اگرچه باز هم باید یک رنگ حاکم باشد و توجه ویژه به تعادل میان رنگ‌های گرم و سرد لازم است.

۱۸. برای کنترل حال‌وهوا از رنگ استفاده کنید

طراحی لوگو با تکیه بر نظریه‌ی رنگ‌ها

اگر به لوگوی مک‌دونالد دقت کنید متوجه می‌شود که ترکیب رنگ مشابه دارد، اما رنگ گرم طیف رنگ این لوگو احساس شادی و خوشحالی را در مخاطب بیدار می‌کند.

انتخاب شما از پالت رنگ، طرح یک لوگو را سرپا می‌کند و یا باعث شکست آن می‌شود. بخشی از این موضوع به دلایل زیبایی‌شناسانه است اما بخشی از آن هم به خاطر ترکیب روانکاوانه‌ی رنگ‌هاست که پیش از این در بخش مربوط به روانشناسی فرم آن را توضیح دادیم.

در برندینگ، این موضوع بسیار مهم است زیرا با حس مصرف‌کننده به هنگام برخورد با لوگوی برند سروکار دارد و البته در بازاریابی هم اهمیت دارد.

۱۹. درباره‌ی رنگ‌های ترند شده‌ی بخش‌های خاص تحقیق کنید

طراحی لوگو با تکیه بر نظریه‌ی رنگ‌ها

گاهی مالکیت یک رنگ دردسر قانونی ایجاد می‌کند. دعوای قانونی شرکت Cadbury با Nestle برای حمایت از رنگ بنفش متمایز لوگوی شرکت خود، یک نمونه‌ی این دردسر است.

داشتن امتیاز یک رنگ خاص، برای یک شرکت در بخش مربوط به خود، مزیت رقابتی مهمی است و تشخص ویژه‌ای به آن برند می‌دهد. البته داشتن امتیاز کامل یک رنگ آسان نیست و مساله‌ای فراتر از طراحی لوگو است.

برای رسیدن به رنگی مشخص در هر بخش از بازار، مرحله‌ی اول شناختن رنگ‌های ترند شده در بخش‌های مختلف آن است؛ مثلا در بخش مالی، آبی ترند است و در برندینگ سازمان‌های حافظ محیط‌زیست، سبز. گاهی می‌ارزد که از این بدیهیات اجتناب کنیم.

۲۰. در طراحی لوگو، سفید و سیاه را فراموش نکنید

طراحی لوگو با تکیه بر نظریه‌ی رنگ‌ها

بعد از تمام حرف‌هایی که درباره‌ی رنگ‌ها زدیم، شاید فراموش کنیم برخی از بیشترین لوگوهای نمادین جهان کاملا تک‌رنگ هستند و از کنتراست شدیدی که این رنگ‌‌ها در اختیار می‌گذارند استفاده‌ی قدرتمندی می‌کنند.

البته حتی اگر هم طرح اولیه‌ی لوگوی شما رنگارنگ باشد، باید برای کاربردهای مختلف دیگر بتوانید با سفید و سیاه هم کار تاثیرگذاری انجام دهید. اگردر لوگویی که طراحی کردید از رنگ برای بیان معنا استفاده می‌کنید به این فکر کنید که چطور می‌شود معنا را با حذف رنگ، منتقل کرد. گاهی این موضوع باعث تغییر کنتراست میان عناصر مختلف طرح شما می‌شود و اگر آن را تک‌رنگ هم بکنید هنوز معنا را بازتولید می‌کند.

استفاده از طرح در طراحی لوگو

لوگوها در خلا وجود ندارند. باید بشود از آنها استفاده کرد. زمانی که طراحی لوگو کامل شد، مرحله‌ی آخر این است که آن را در عمل بسنجید که این خود بخش بزرگی از برنامه‌ی برندینگ است.

با هم به مرور چند نکته از این مرحله می‌پردازیم.

۲۱. همیشه نظر یک نفر دیگر را هم بپرسید

استفاده از طرح در طراحی لوگو

هیچ وقت نگاه نفر دوم به طرحتان را کم اهمیت ندانید. شاید چیزهایی باشند که در طراحی به آنها توجه نکرده باشید. وقتی روی مفهوم طرحتان کار می‌کنید حتما برای سوء‌تفاهم‌های فرهنگی خاص، که ناشی از کلمات و معانی پنهان هستند، توصیف احساس موجود در آن را از یک نفر دیگر هم بخواهید. در بسیاری از استودیوهای طراحی، کارهایی را که در فرایند تولید هستند روی دیوار پونز می‌کنند تا در معرض مرور مدام چشم‌ها باشند. اگر فری‌لنسر هستید سعی کنید چشمانی قابل اعتماد پیدا کنید تا به اثرتان نگاهی بیندازد.

۲۲. باعث رشد جهان برند شوید

استفاده از طرح در طراحی لوگو

طراحی لوگو فقط بخش کوچکی از برنامه‌ی برندینگ است و باید آن را در کنار فعالیت‌های دیگر و بخشی از «جهان برند» دید. این واژه، جزئی از فرایند برندینگ در آژانس تبلیغات SomeOne مستقر در شهرک شوردیچ لندن است؛ یکی از بنیانگذاران آن سیمون منچیپ در مصاحبه‌ای با مجله‌ی Computer Arts می‌گوید خیلی بهتر است که میان عناصر مختلف دنیای برند همبستگی ایجاد شود تا اینکه فقط میان آنها یکپارچگی برقرار باشد. به گفته‌ی او یکپارچگی وضعیتی مشابه زندان انفرادی است که هر روز یک چیز در آن تکرار می‌شود اما همبستگی متفاوت است؛ انعطاف بیشتری دارد و راه هوشمندانه‌ای برای انجام یک سری از کارها است.

۲۳. راه جان بخشیدن به طرح را پیدا کنید

استفاده از طرح در طراحی لوگو

در بازار مدرن برندینگ، یک لوگوی ایستا که آرام در گوشه‌ای از قطعه‌ی پایانی یک طرح نشسته است، برای موفقیت کافی نیست. چگونگی جان بخشیدن به طرح لوگوی خود را پیدا کنید و آن را برای کاربردهای دیجیتال، متحرک کنید. با متخصصان گرافیک انیمیشنی یا متحرک همکاری کنید تا پتانسیل‌های موجود را بیابید.

با انقلاب حقیقت مجازی، تجارب پیشرفته‌ی سه بعدی در زمینه‌ی برند، به شکلی روزافزون در دسترس قرار گرفته است، و در سال‌های اخیر آژانس‌های برندینگ پتانسیل‌های موجود را در زمینه‌ی طراحی پویا یافته‌اند؛ و همینطور توانایی‌های پنهانی را که از طریق مشارکت کاربر آشکار می‌شود تا از این طریق بتوانند عنصری غیرقابل پیش‌بینی و بسیار پویا به فرایند طراحی لوگو اضافه کنند.

استفاده از طرح در طراحی لوگو

البته همیشه امکان چنین کاری وجود ندارد اما ذهنی پذیرا داشته باشید و تکنیک‌های جدید را آزمایش کنید.

۲۴. بگذارید مشتری‌تان لوگوی خودش را طراحی کند

استفاده از طرح در طراحی لوگو

دستورالعمل کاربردی برند باید همه چیز را در زمینه‌ی طراحی لوگو پوشش دهد؛ اینکه طرح لوگوها کوچک باشد یا بزرگ، قواعد جاگذاری لوگوها، فاصله‌سازی و نقاط انفصال از سایر عناصر طرح، کشیدن و یا کج کردن آن.

برخی از آژانس‌های تبلیغاتی راهنمای طراحی مناسبی برای مشتریان خود آماده کرده‌اند و بعضی دیگر هم یک سری دستورات تجویزی به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

شرکت چاپ Unit Editions، دو دفترچه‌ی راهنما در این زمینه منتشر کرده که بهترین تمرین‌های عملی را از سراسر جهان در آن جمع کرده است.  Manuals 1  و Manuals 2 که مرجع ارزشمندی برای کتابخانه‌ی استودیوی طراحی شما هستند.

۲۵. با انتقاد عمومی کنار بیایید

استفاده از طرح در طراحی لوگو

در چند سال گذشته و با متداول شدن شبکه‌های اجتماعی، آدم‌های بسیاری درباره‌ی طراحی نظر داده‌اند. این نکته‌ی پایانی برای آن است که یادآوری کنیم هر کس که در این حرفه است ممکن است گاه از برخی انتقادها آزار ببیند. پیش از این گفتیم که یک برنامه‌ی برندینگ چیزی بیش از طراحی لوگو است؛ اما در پلتفرمی چون توییتر فقط یک تصویر است که به نمایش درمی‌آید و اولین و تنها چیزی است که در معرض نگاه عموم مردم قرار دارد.

استودیوی Design که در لندن قرار دارد چندین بار با چنین واکنشی مواجه شده است. ابتدا در طراحی لوگوی Airbnb و در آخرین مورد در طراحی لوگوی لیگ برتر انگلیس. شرکت Johnson Banks هم در طراحی مجدد لوگوی فایرفاکس به عموم مردم اجازه داد مراحل انجام کار و این مسیرهای خلاقانه را ببینند و درباره‌ی آن نظر بدهند.

 

برگرفته از: creativebloq.com

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + یازده =