, , , ,

ساخت فیلم تبلیغاتی خود را از کجا شروع کنید هشت قدم برای ساخت فیلم تبلیغاتی

ساخت فیلم تبلیغاتی

آیا تا‌به‌حال شده است که به ساخت فیلم تبلیغاتی فکر کنید؟ به‌هرحال محتوای ویدئویی می‌تواند به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد، از پست‌ها و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی گرفته تا ایمیل و سایت‌های بازاریابی. اما از «تمایل به ساخت فیلم تبلیغاتی » چطور می‌توان به فیلم‌نامه‌نویسی و تولید فیلم رسید؟ پیچیده به‌نظر می‌رسد، نه؟ ولی درواقع خیلی ساده است!

فرقی نمی‌کند برای چه شرکتی فیلم تبلیغاتی می‌سازید یا بودجه‌‌تان چقدر است، به‌هرحال فرمت ساده‌ای وجود دارد که برای ساخت فیلم تبلیغاتی ، از ایده‌ی اولیه تا برداشت آخر باید آن را دنبال کرد.

در این مقاله به هشت قدم برای ساخت فیلم تبلیغاتی از ایده‌ای که در ذهن دارید تا ظاهر شدن آن بر صفحه‌ی نمایش اشاره می‌کنیم.

قدم ۱: هدف‌تان را مشخص کنید

قبل از اینکه فیلم‌نامه‌ را بنویسید، بهتر است کمی عقب بنشینید و به این فکر کنید که اصلا چرا می‌خواهید فیلم تبلیغاتی بسازید. ساخت فیلم تبلیغاتی ممکن است پرهزینه باشد، بنابراین قبل از اینکه دیالوگ‌‌ها را بنویسید باید اهداف‌تان را به‌خوبی بشناسید.

برای مثال، شاید شما یک شرکت جدید باشید و ویدئویی بخواهید که برند یا رسالت‌تان را به بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان معرفی کند، یا شاید خط تولید محصول جدیدی را راه‌اندازی کرده‌اید که به توضیحات بیشتری برای خریداران نیاز دارد. شاید فروش را مدیریت می‌کنید و به فیلمی تبلیغاتی نیاز دارید که مردم را به خرید تشویق کند.

در اینجا چند دلیل متداول که معمولا شرکت‌ها را به ساخت فیلم تبلیغاتی تشویق می‌کند، ذکر می‌کنیم:

  • آگاهی از برند
  • تقویت فروش
  • تقویت ترافیک
  • افزایش تعهد مشتریان
  • آموزش دادن به مشتریان

یک نکته را فراموش نکنید و آن اینکه اگر چند هدف دارید، شاید بخواهید چند فیلم تبلیغاتی بسازید. هرقدر بخواهید اهداف (یا ایده‌های) بیشتری را در یک فیلم بگنجانید (به‌خصوص یک فیلم کوتاه) احتمال اینکه فیلم‌نامه پیچیده شود و مخاطبان را گیج کند بیشتر می‌شود.

اگر چند هدف دارید، شاید بهتر باشد به ساخت چند فیلم تبلیغاتی فکر کنید.

بعد از اینکه مشخص شد دلیل‌تان از ساخت فیلم تبلیغاتی چیست، وقت آن است که به‌دنبال مسیرهای احتمالی برای نحوه‌ی ساخت فیلم‌تان بگردید.

مطالب مرتبط:

ساخت تیزر تلویزیونی خود را چگونه بی نظیر پیش ببریم

قدم ۲: یک مسیر انتخاب کنید

حالا که دلایل‌تان را می‌دانید، تعیین مسیر منطقی کمی‌ آسان‌تر می‌شود. برای مثال، تصور کنید شما یک شرکت جدید دارید و می‌خواهید برای صفحه‌ی خانه‌ی وب‌سایت‌‌تان یک فیلم معرفی بسازید؛ هدف ویدئو معرفی برند و تشویق مردم به ثبت‌نام در سایت است.

در این مورد، احتمالا فیلمی خواهید ساخت که در فیلم‌نامه‌ی آن دیالوگ‌های مربوط به «معرفی» یا «توضیحی» بیشتری داشته باشد. حتی شاید به این نتیجه برسید که چند مسیر جواب می‌دهد.

برای مثال، شاید یک شرکت جدید داشته باشید که با رقیبان زیادی طرف است. در این مورد ممکن است یک فیلم به سبک «معرفی» با زاویه‌ی «مسئله/راه‌حل» برای‌تان ایده‌آل باشد (روش قدیم را به‌عنوان مسئله و روش جدید (یعنی شرکت‌ خودتان) را به‌عنوان راه‌حل جدید نشان بدهید.)

در ادامه فهرستی از مسیرهای ممکن را ارائه می‌دهیم تا چند ایده در این مورد در ذهن داشته باشید:

معرفی: به مخاطبان‌تان بگویید که هستید، رسالت‌تان را برایشان توضیح بدهید و غیره.

توضیحی: توضیح بدهید که یک چیز چطور کار می‌کند (مثلا محصول‌تان یا یک ویژگی خاص در محصول).

مسئله/راه‌حل: روش قدیم/روش جدید و راه‌حلی را که محصول شما ارائه می‌دهد، نشان دهید.

روایی: از المان‌های داستانی (مثل طرح داستان، گره، راه‌حل و غیره) استفاده کنید تا چیزی را باظرافت معرفی کنید یا توضیح بدهید.

تشویق به عمل: از مخاطبان بخواهید کاری را انجام بدهند (مثلا خرید).

متمرکز به محصول: یک محصول یا ویژگی خاصی از آن را معرفی کنید یا نشان بدهید.

گواهی مشتریان قبلی: مصاحبه‌ها، نقل‌قول‌ها، پیام‌های صوتی و موارد دیگری از مشتریان‌تان را درباره‌ی موضوع مشخصی نشان بدهید.

تأیید: از تأیید سلبریتی‌ها یا اینفلوئنسرها استفاده کنید.

حاوی اطلاعات مفید: به مخاطبان‌تان مطلب خاصی را به سبک توتوریال آموزش بدهید.

سرگرمی: با استفاده از داستان یا طنز مخاطبان را سرگرم کنید.

بعد از اینکه اهداف و مسیرتان را نهایی کردید، وقت آن است که با استفاده از لحن فیلم‌ رویکردتان را بیشتر اصلاح کنید.

قدم ۳: لحن‌‌تان را تعیین کنید

لحن به‌عنوان «کاراکتر یا رفتار کلی» چیزی تعریف می‌شود. اما برای ساده کردن آن، می‌توانید به آن به‌عنوان اینکه ویدئوی شما می‌خواهد چه احساسی را به مخاطبان منتقل کند فکر کنید.

برای مثال، آیا می‌خواهید مخاطبان بخندند یا می‌خواهید آنها را به حرکت ترغیب کنید؟ آیا می‌خواهید به آنها اطلاع‌رسانی کنید یا داستانی برایشان تعریف کنید؟

به یاد داشته باشید که مسیر خلاقانه (که در قدم دوم انتخاب می‌کنید) باید با لحنی که تصمیم دارید استفاده کنید هماهنگ باشد. برای مثال، اگر تصمیم دارید فیلمی به سبک «معرفی» بسازید، احتمالا استفاده از لحنی «اضطراری» که برای فروش مناسب‌تر است منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

(البته، جفت کردن یک مسیر خلاقانه با یک لحن غیر‌قابل‌انتظار خیلی هم بد نیست، فقط اجرای خوب آن مهم است).

در ادامه‌ چند نمونه از لحن‌های مختلف را که می‌توانید برای مسیر خلاقانه‌تان انتخاب کنید، ذکر می‌کنیم:

  • دراماتیک: تأثیر احساسی روی افراد می‌گذارد؛
  • ساده/آگاهی‌دهنده: شفاف و دقیق؛
  • مکالمه‌ای: اصیل و غیر‌رسمی؛
  • اضطراری: مخاطب را به عمل تشویق می‌کند؛
  • سرگرم‌کننده: از ابزارهای خلاق و سرگرم‌کننده (مانند انسان‌نمایی حیوانات) استفاده می‌کند؛
  • طنز: چیزی که باعث خنده یا لبخند زدن مخاطب شود؛
  • متنوع: از نکته‌های جالب و غیرمنتظره برای رساندن مطلب استفاده می‌کند؛
  • جالب: چیزی که باعث شگفتی مخاطب می‌شود؛
  • سرگرم‌کننده: هدفش ایجاد سرگرمی است. تبلیغات سوپربول معمولا در این مجموعه قرار می‌گیرند؛
  • انگیزه‌بخش: از انگیزه دادن برای به حرکت واداشتن کمک می‌گیرد؛
  • هنری/هیپ/با‌حال: جوانانه، دارای سبک و مُد روز به‌نظر می‌رسد؛
  • لوکس: درخشان، شیک، برجسته، غنی. تبلیغات ماشین‌های لوکس و هتل‌های مجلل را درنظر بگیرید.

قطعا لحن‌ها و مسیرهای خیلی بیشتری هم وجود دارند که می‌توانید کشف کنید، اما امیدوارم همین چند نمونه بتواند به شما ایده بدهد.

قدم ۴: مدت‌زمان را تعیین کنید

آیا می‌خواهید فیلم تبلیغاتی ۳۰ ثانیه‌ای بسازید یا ۶۰ ثانیه‌ای؟ یا شاید ۵ دقیقه‌ای؟ ممکن است فکر کنید «چطور تا وقتی که فیلم‌نامه را ننوشته‌ام می‌توانم مدت‌زمان فیلم را بدانم».

باور کنید درک‌تان می‌کنم! اما واقعیت این است که بدون استفاده از پارامتر زمان، ویدئوی شما احتمالا خیلی طولانی و غیر‌متمرکز می‌شود.

به یاد داشته باشید ایده‌ی شما باید به‌اندازه‌ی زمانی که می‌خواهد در آن نمایش داده شود بزرگ باشد، و تعیین محدودیت زمانی آن را قوی‌تر و مؤثرتر می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا از انجام کارهای ناخوشایندی مانند کوتاه کردن یک فیلم‌نامه‌ی دو دقیقه‌ای به ۳۰ ثانیه‌ای که واقعا کار دشواری است، خلاص شوید.

اگر مطمئن نیستید که فیلم تبلیغاتی شما چقدر طول می‌کشد، بهتر است نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • هدف‌تان: مثلا آگاهی از برند، تعداد کلیک‌ها و غیره
  • اینکه تبلیغ در کجا ظاهر می‌شود: تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره
  • بودجه‌ی کلی: خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، نامحدود

برای مثال، اگر هدف‌تان این است که فروش تعطیلات خود را تبلیغ کنید، یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای برای رساندن مطلب کافی است. با‌این‌حال، اگر می‌خواهید اشک مخاطبان را دربیاورید، احتمالا به ویدئویی ۱٫۳۰ تا ۲ دقیقه‌ای نیاز دارید.

برای اینکه زمان فیلم تبلیغاتی‌تان را تاحدودی تخمین بزنید، به عقب برگردید و به مسیر و لحن موردنظرتان فکر کنید. سپس، ویدئوهای موجود را که از لحن مشابهی استفاده می‌‌کنند بررسی کنید و ببینید چقدر طول می‌کشند (مثلا اگر همه‌ی این فیلم‌ها یک دقیقه طول می‌کشند، این می‌تواند نقطه‌ی خوبی برای شروع باشد).

دومین چیزی که باید درنظر بگیرید این است که تبلیغ در کجا ظاهر می‌شود.

به‌عنوان مثال، آگهی‌های بازرگانی ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ای معمولا در تلویزیون خیلی رایج‌ هستند، درحالی‌که ویدئوهای طولانی‌تر بیشتر در اینترنت معمولند و بعد پذیرش تبلیغات آنلاین است. تبلیغات ویدئویی فیسبوک/اینستاگرام، تبلیغاتی که قبل از فیلم‌های آنلاین ظاهر می‌شوند و غیره، که هرکدام محدودیت‌های خاص خود را دارند.

مهم نیست فیلم تبلیغاتی شما در کجا دیده می‌شود، فقط باید هنگام برنامه‌ریزی این موضوع را درنظر داشته باشید.

در آخر بودجه است. اگر کمترین بودجه‌ی موجود را در اختیار دارید، احتمالا فقط می‌توانید یک برداشت (یا یک نسخه) از فیلم داشته باشید و به همین دلیل است که قدم‌های ۱ تا ۳ به شما کمک می‌کنند که همان بار اول همه چیز درست از آب دربیاید.

اگر بودجه‌ی زیادی داشته باشید، ممکن است بتوانید نسخه‌های مختلفی برداشت کنید (نسخه‌های ۱۵، ۳۰، ۶۰ و ۹۰ ثانیه‌ای) و این به شما درباره‌ی جایی که فیلم باید در آن دیده شود و تعریف داستان از زوایای مختلف آزادی عمل بیشتری می‌دهد.

بعد از اینکه مدت‌زمان را تعیین کردید، وقت آن است به این فکر کنید که فیلم شما قرار است چطور به‌نظر برسد.

قدم ۵: برای فیلم تبلیغاتی خود سبک انتخاب کنید

ساخت فیلم تبلیغاتی

 

تا اینجا، هدف، مسیر، لحن و مدت‌زمان را مشخص کرده‌اید. نکته‌ی بعدی که برای ساخت فیلم تبلیغاتی باید به آن فکر کنید سبک فیلم است، یعنی چطور به‌نظر خواهد رسید.

سبک بصری فیلم شما می‌تواند به روش‌های مختلفی ایجاد شود، اما چند ایده‌ی کلی برای ارائه‌ی آن وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • انیمیشن: به سبک کارتون که ازطریق انیمیشن دوبعدی یا سه‌بعدی ارائه می‌شود.
  • انسان‌های واقعی: مثل بازیگرانی که نقش‌ها را بازی می‌کنند، که بسته به فیلم‌نامه‌ی شما می‌تواند شامل دیالوگ باشد یا نباشد.
  • بی‌رُل (B-roll):  تصاویر تکمیلی یا جایگزین که معمولا بین «شات‌های اصلی» یا به‌عنوان پس‌زمینه یا صحنه‌های فلش‌بک استفاده می‌شوند.
  • استاک: می‌توانید فیلم‌های استاک را برای تهیه‌ی داستان (که معمولا می‌تواند کل فیلم یا فقط بخشی از فیلم باشد) بخرید.
  • لایو اکشن: ترکیب تصاویر واقعی با عناصر انیمیشنی یا جلوه‌‌های ویژه است.
  • اسکرین‌کست: یک ضبط دیجیتالی از یک صفحه‌ی نمایش کامپیوتر که شامل حرکات، صدا و دیگر انواع نمایش است.
  • وایت‌بُرد: وایت‌برد مشابه اسکرین‌کست است،تفاوت آن دستی است که با خودکار یا هر نوع ابزار نوشتن دیگری روی وایت‌برد می‌نویسد. وایت‌برد معمولا برای نوشتن پیام‌ها (هدایت داستان با متن بصری)، نقاشی کردن و غیره استفاده می‌شود.
  • تلفن/تبلت/اپلیکیشن: این هم مانند اسکرین‌کست است، اما چیزی را نشان می‌دهید که مخصوص دستگاه خاصی است (مانند اسکرول کردن بر وب‌سایت یا کلیک کردن بر یک آیکن و مواردی ازاین‌دست).

فیلم‌های زیادی هستند که از ترکیب چند مورد (یا همه‌ی موارد) بالا ایجاد شده‌اند. برای مثال، بازیگرانی که با شخصیت‌های انیمیشنی صحبت می‌کنند (لایو اکشن) یا فیلم‌های به سبک روایی که از ترکیبی از شات‌های اصلی و تصاویر بی‌رل استفاده می‌کنند.

برای اینکه تصمیم بگیرید چه سبکی برای فیلم‌تان مناسب است بهتر است به مراحل ۱ تا ۴ (هدف، مسیر، لحن و مدت زمان) برگردید، زیرا تمامی این عوامل درنهایت بر سبک بصری منتخب شما تأثیر می‌گذارند.

تا اینجا، کارهای زیادی برای برنامه‌ریزی انجام داده‌اید که موفقیت‌تان را رقم می‌زنند! اکنون وقت آن است که ایده‌تان را زنده کنید.

قدم ۶: ایده را ترسیم کنید

تصور کنید که ایده‌ای آزاد برای فیلم‌تان دارید، حالا وقت آن است که به جزئیاتش فکر کنید. برای این کار، پیشنهاد می‌کنم از یک نمای سطح بالا شروع کنید و سپس از آنجا به عقب بروید.

برای مثال، من قبل از اینکه فیلم‌نامه را با تمامی جزئیاتش بنویسم، پاراگرافی می‌نویسم که ایده‌ را از یک دید سطح بالاتر خلاصه می‌کند. این پاراگراف باید بر خودِ مفهوم تمرکز کند، پس همیشه یک چیزی دارید که وقتی درحال زنده کردن ایده هستید می‌توانید به آن برگردید.

برای اینکه منظورم را به شما نشان بدهم، فیلم‌نامه‌‌ای را که همیشه دوست داشتم برای یک اپلیکیشن دوندگی (RunKeeper) بنویسم، مثال می‌زنم. (ایده‌ی اصلی این است که «دویدن ما را به هم پیوند می‌زند»)

از آغاز دنیا تا آخرین ماراتن نیویورک، دویدن همیشه بخشی از وجود شما بوده است. درحالی‌که خیلی از افراد به «دویدن» به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کنند، ما در RunKeeper می‌دانیم که «دویدن» خیلی بیشتر از اینها است. این یک نیاز سیری‌ناپذیر، یک میل ابتدایی و غریزه‌ای توصیف‌نشدنی است. دویدن همیشه در زندگی امری لازم بوده است. در سراسر دنیا، در عمق بزرگ‌ترین جنگل‌ها تا مرتفع‌ترین قله‌های کوه‌ها و در سخت‌ترین جاده‌ها، دویدن در رگ‌های ما جریان دارد و مثل دی.ان.ای، ما را، از حیوان باستانی تا انسان مدرن به هم پیوند می‌زند.

خب، این «نمای کلی» کامل و بی‌عیب‌و‌نقص نیست، اما وجود دارد تا به شما اطمینان بدهد که تصویری شفاف از ویدئو و اینکه در چه موردی صحبت می‌کند دارید (البته، اگر می‌توانستید فیلم‌نامه‌ای را که در ذهنم وجود داشت ببینید این نوشته بیشتر برای‌تان معنی پیدا می‌کرد).

حالا که یک نمای کلی دارید، وقت آن رسیده که به جزئیات داستان فکر کنید. ازجمله:

صحنه‌ها

چند صحنه‌ی متفاوت وجود دارد؟ چند لوکیشن نیاز است؟

شخصیت‌ها

چند شخصیت وجود دارد؟ آنها چه کسانی هستند؟ خط داستانی‌شان چیست؟ چگونه به‌نظر می‌رسند؟

صدا/صدای خارج از تصویر (وُیس اُور)/ پوشش متن

آیا صدای فردی روی تصاویر وجود دارد؟ آیا موسیقی پس‌زمینه وجود دارد؟ آیا نیاز است که متنی روی صفحه نمایش داده شود تا پیامی رسانده شود؟

محصول

چطور محصول در داستان گنجانده می‌شود؟ چند بار محصول در فیلم نمایش داده می‌شود؟ کی و چگونه؟

وسایل صحنه

وسایل اصلی صحنه برای پیش بردن داستان چه هستند؟ (مثلا آیفون، اتومبیل، پل، فیل و غیره)

تشویق به عمل در آخر

آخرین پیامی که می‌خواهید در ذهن مخاطب باقی بماند چیست؟ می‌خواهید چه حسی داشته باشند یا چه کاری انجام بدهند؟

جزئیاتی که می‌توان برای این قسمت درنظر گرفت واقعا بی‌شمار هستند و هر پاسخی که به ذهن می‌رسد احتمالا به سؤال دیگری منجر می‌شود.

ایده این است که تا می‌‌توانید به جزئیات بیشتری فکر کنید؛ درنهایت همه‌ی اینها مثل قطعات پازل در کنار هم قرار می‌گیرند.

و حالا وقت آن است که قلم‌به‌دست شوید و فیلم‌نامه را بنویسید.

قدم ۷: فیلم‌نامه را بنویسید

هر نویسنده‌، کارگردان خلاق و غیره روش فیلم‌نامه‌نویسی خاص خودش را دارد. در ضمن، «الگوهای آماده‌ی» زیادی هم برای فیلم‌نامه وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید (بااینکه ممکن است بی‌فایده به‌نظر برسد، اما این الگوها درواقع خیلی کمک می‌کنند).

اصلی‌ترین نکاتی که باید در طرح خود داشته باشید به شرح زیر است:

  • شماره‌ی صحنه‌ها (صحنه‌ی اول، دوم و غیره)
  • زمان (به ثانیه، این لحظه کی اتفاق می‌افتد)
  • صدا، دیالوگ یا صدای خارج از صحنه (یعنی در این لحظه چه چیزی می‌شنوید)
  • توصیف صحنه، لیست شخصیت‌ها، لوکیشن، وسایل صحنه و حرکات یا هر جزئیات دیگری که باید در این لحظه‌ درنظر بگیرید.

می‌توانید به‌راحتی از گوگل داکس یا هر برنامه‌ی دیگری برای طراحی فیلم‌نامه و اطلاعاتی که باید برای تصویربرداری به آنها فکر کنید، استفاده کنید.

طراحی و چیدمان فیلم‌نامه شما را وادار می‌کند تا ایده‌هایتان را به فرمت قابل‌اجرا دربیاورید که هنگام کار با افراد (بازیگران) تجهیزات (نور، وسایل صحنه)، لوکیشن و غیره بسیار مفید خواهد بود.

این به شما کمک می‌کند تا هر چیز غیر‌ضروری را حذف کنید و اطمینان حاصل کنید که شات‌های مربوط به محصول یا پیام‌های مرتبط با تشویق به عمل را، بدون اینکه چیزی را فراموش کنید ارائه می‌دهید.

قدم ۸: استوری‌بُرد

خب، پس حالا که فیلم‌نامه را نوشتید دیگر کاری ندارید؟ نه دقیقا!

حالا زمان آن رسیده تا با همکاری یک هنرمند، تصویرساز یا طراح، تصاویری از فیلم‌نامه‌تان خلق کنید.

ایده این است که با همکاری با هنرمندان تصویرساز، ایده‌ها و فیلم‌نامه را زنده کنید و اطمینان حاصل کنید که تصاویری که قرار است فیلم‌برداری کنید خوب به‌نظر خواهند رسید و منطقی خواهند بود.

نوع هنرمندی که با او همکاری می‌کنید، به وسیله‌ای که با آن فیلمبرداری می‌کنید بستگی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید فیلمی انیمیشنی بسازید، بهتر است با یک تصویرساز/انیماتور برای تهیه‌ی استوری‌بُرد کار کنید (که احتمالا می‌تواند فیلم نهایی شما را هم بسازد).

استوری‌برد نه‌تنها برای شما و تیم‌تان مهم است، بلکه برای هنرمندان، بازیگران و کارگردان‌ها هم در خلق صحنه‌هایی که قرار است بسازند بسیار اهمیت دارد. هیچ‌کس نمی‌گوید که استوری‌برد باید با اتفاقاتی که در صحنه می‌افتد کاملا سازگاری داشته باشد، اما باید به‌عنوان یک راهنما برای صحنه‌ها عمل کند.

حالا فیلم‌نامه و استوری‌برد هم دارید. قبل از فیلم‌برداری و تدوین و تولید فیلم‌تان، هنوز چند نکته‌ی نهایی دیگر هم هستند که باید درنظر بگیرید.

جزئیات نهایی

خب، شما تهیه‌کننده نیستید، پس بهتر است با یک تهیه‌کننده‌ی متخصص درباره‌ی فهرستی از آخرین جزئیاتی که باید قبل از ساخت فیلم تبلیغاتی درنظر بگیرید صحبت کنید:

تولید

استخدام یک شرکت تولید یا تهیه: اگر می‌خواهید با بازیگران، کارگردان و غیره کار کنید، شاید بهتر باشد از یک شرکت تهیه‌کننده کمک بگیرید. منظورم این نیست که نمی‌توانید به‌تنهایی این کار را انجام بدهید، اما گاهی کمک گرفتن از افراد متخصص بسیار مفید است.

انتخاب بازیگر: اگر از بازیگران برای ساخت فیلم تبلیغاتی خود استفاده می‌کنید، باید بازیگران مناسب را به‌کار بگیرید. اگر به‌دنبال افرادی با ظاهر خاص هستید، این بخش ممکن است دشوار باشد. حتما تمامی جزئیات ظاهری بازیگران را لیست کنید تا چیزی از قلم نیفتد و کار برای تیم تولید آسان‌تر شود.

لوکیشن: اگر در مکانی خارجی یا داخلی فیلم‌برداری می‌کنید، باید مطمئن شوید که مجوز لازم برای این کار را دارید. این هم چیزی است که یک شرکت تهیه‌کننده می‌تواند در آن به شما کمک کند. البته راه‌های آسان‌تری هم برای این کار وجود دارد (مثلا فیلم‌برداری در خانه‌ی خودتان) اما در این‌ صورت باید هزینه‌های دیگر هم بپردازید، مثل هزینه‌ی تجهیزات، نورپردازی و پس‌زمینه.

پسا‌تولید

تدوین‌گر: داشتن یک تدوین‌گر خوب برای مرحله‌ی پس از تولید بسیار مهم است. این فرد عملا مسئول زنده کردن ایده‌ی نهایی است (بدون‌ توجه به صحنه‌هایی که توسط گروه فیلم‌برداری کات شده‌اند)، باید صدای خارج از فیلم را به آن اضافه کند (که به دقت در زمان‌گذاری نیاز دارد) و بر رنگ و آخرین جزئیات ظاهری نهایی هم کار کند.

هنرمند صداگذار: انتخاب هنرمند صداگذار خیلی شبیه انتخاب بازیگر است، به‌خصوص اگر به‌دنبال یک صدای خاص باشید. شاید به‌نظرتان برسد که صدای یک فرد خاص خیلی برای کارتان مناسب است اما وقتی برای ضبط صدا به استودیو بیاید، متوجه شوید که آن چیزی که فکر می‌کردید نبوده است. در این مرحله هم تهیه‌کننده خیلی می‌تواند به شما کمک کند.

موسیقی/صدا: شاید فکر کنید که «من یک ترانه‌ی عالی برای این کار در ذهنم دارم»، اما واقعیت این است که موسیقی هزینه دارد (و موسیقی خوب خیلی گران است). این بدین معنی نیست که نمی‌توانید بهترین صدا و موسیقی را برای فیلم‌تان داشته باشید، اما باید واقعیت را درنظر بگیرید (مثلا به‌احتمال زیاد نمی‌توانید یک خواننده‌ی انفرادی برای موسیقی پس‌زمینه داشته باشید). باز هم می‌گویم که در این قسمت هم یک تهیه‌کننده‌ی خوب می‌تواند کمک شایانی به شما بکند.

پوشش متن: این کارِ تدوین‌گر است، اما باید اطمینان حاصل کنید که آیا نیاز است متن‌هایی روی صحنه ظاهر شوند یا خیر. این را باید در هنگام فیلم‌برداری درنظر بگیرید. برای مثال، اگر قرار است متن بر روی تصویر خاصی ظاهر شود باید حتما فضای لازم برای آن را در نگاتیو درنظر بگیرید. اینها شاید جزئیاتی کم‌اهمیتی به‌‌نظر برسد، اما بهتر است این جزئیات را همیشه زودتر از موعد درنظر بگیرید.

برگرفته از: medium.com

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 2 =